Op Wielekes zorgt voor een kwalitatieve fiets op maat van elk kind

Op 2 oktober 2019, over deze onderwerpen: Afdelingsnieuws, Jeugd, Mobiliteit

Kinderen groeien zo snel dat ze eigenlijk elk jaar een nieuwe, grotere fiets nodig hebben... Elke keer investeren in een aangepast model is  echter zowel economisch als ecologisch niet interessant.

Daarom richt de gemeente Schoten in samenwerking met de gemeente Wijnegem, IGEAN en  Selab een uitleendienst voor kinderfietsen op. Het systeem werkt net zoals een bibliotheek: met een jaarabonnement ben je altijd zeker van een kwalitatieve fiets op maat. Wordt de fiets te klein, dan kan je deze omruilen voor een groter exemplaar. Goed voor de portemonnee dus!

De uitleendienst voor kinderfietsen is daarnaast ook goed voor het milieu. We gebruiken zorgvuldig nagekeken tweedehands fietsen voor kinderen tussen de 2 en 12 jaar. Alle fietsen krijgen bij teruggave een grondige onderhoudsbeurt, zodat de levensduur van de fietsen verhoogt en de kinderen gegarandeerd met een veilige fiets op pad gaan.

De uitleendienst biedt tewerkstelling voor kansengroepen uit de regio en gebeurt in samenwerking met de lokale middenstanders. Een deskundige vrijwilliger verzorgt de opleiding van de fietsherstellers. Een lokale fietshandelaar levert het materiaal en kijkt de kinderfietsen voor ontlening een laatste keer na.

Praktische info

• Voor alle inwoners van Schoten en Wijnegem.
  • Lidmaatschap: 40 euro/jaar, personen met een bewijs van verhoogde tegemoetkoming bij de ziekteverzekering en/of vrijetijdspas (gemeente Schoten) krijgen 50% korting op het lidgeld.
  • Wie een kinderfiets schenkt, krijgt een jaar gratis lidmaatschap
  • Geïnteresseerden kunnen vanaf nu langskomen en eventueel een fiets reserveren. Vanaf woensdag 30 oktober zullen deze dan effectief ontleend kunnen worden
  • Openingsuren: tweemaal per maand op woensdagnamiddag van 12.00 - 16.00 uur
  • Locatie: park van Schoten, naast het voetballokaal KFC Schoten

Deze fietsuitleendienst is een van de initiatieven rond fietsmobiliteit die in de schoot van Streekplatform Voorkempen ontwikkeld worden. Binnenkort opent een tweede uitleendienst voor de gemeenten Zoersel, Malle en Schilde. Het wordt mogelijk gemaakt dankzij de steun van Provincie Antwerpen.