Veilige fietspaden voor de Botermelkbaan

Op 28 maart 2019, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Openbare werken
Fietspad Botermelkbaan Schoten

De gemeenteraad keurde deze avond de aanleg van veilige fietspaden op de Botermelkbaan goed. Een historische beslissing en een flinke stap naar meer verkeersveiligheid op deze drukke verbindingsweg.

Dat de Botermelkbaan vandaag niet de veiligste fietsverbinding is zal niemand kunnen tegenspreken. N-VA Schoten is dan ook erg blij te kunnen meedelen dat er nu eindelijk schot in de zaak komt en dat de zoektocht naar een aannemer voor de werken kan starten.

De werken omvatten naast veilige vrijliggende fietspaden ook de aanleg van veilige oversteekplaatsen, een gescheiden rioleringsstelsel, bufferbekkens voor de opvang van regenwater en de invoering van verkeerslichten aan het kruispunt met de Alice Nahonlei. Het hele project zal 4 miljoen euro kosten en wordt voor een groot stuk door het Vlaamse Gewest gefinancierd. De gemeente Schoten en rioolbeheerder Waterlink betalen 1.1 miljoen van de kosten.

Dit dossier zat lange tijd vast in procedures aangespannen door omwonenden. Dankzij de inzet van burgemeester Maarten De Veuster (N-VA) werd een compromis bereikt en kunnen de werken nu eindelijk van start gaan. Voor het kruispunt met de Wezelsebaan is een nieuwe bouwaanvraag in de maak en daarbij is het de bedoeling om enkel de afslag richting ‘s Gravenwezel open te houden. Er worden ook snelheidsremmende maatregelen voorzien in de Della Faillelaan en Wezelsebaan om ook daar de veiligheid voor fietsers en voetgangers te verhogen.

De werken zullen in september starten met de het vrijmaken van de zone voor de fietspaden, nadien hebben de nutsmaatschappijen heel wat werk met het vernieuwen van hun leidingen zodat we nadien met de eigenlijke aanleg van de fietspaden te kunnen starten.

De Botermelkbaan zal tijdens de werken openblijven voor alle verkeer al zal er plaatselijk wel met werflichten gewerkt moeten worden. We doen er alles aan om die hinder te beperken.

Bent u ook benieuwd naar het verloop van de werken en hoe het er nu allemaal zal uitzien? Onze bevoegde Schepen voor Openbare Werken Wouter Rombouts organiseert naast een infovergadering voor de bewoners ook nog een infomarkt voor alle geïnteresseerden. We houden u hierover zeker op de hoogte.