€ 1 158 000 voor nieuwe fietsinfrastructuur in Schoten

Op 22 april 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Openbare werken, Fietspaden
Albertkanaal

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) verhoogt het investeringsbudget voor de fiets naar een historisch hoog niveau – en dat gaan we ook in Schoten merken. Nog in deze bestuursperiode (tot 2019) is er € 1 158 000 Vlaams geld vastgelegd voor nieuwe fietspaden en voorbereidende studies voor toekomstige fietsprojecten in Schoten. “Geweldig nieuws voor de fietsers”, zeggen Wouter Rombouts, Schepen van Openbare Werken en Pieter Gielis, voorzitter van N-VA Schoten. “Fietsen wordt dankzij deze Vlaamse investering vlotter en veiliger”.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wil meer Vlamingen verleiden om de auto te ruilen voor de fiets. Weyts trekt het investeringsbudget voor de fiets daarom op naar een historisch hoog niveau. In 2017, 2018 en 2019 wordt de magische (en lang onbereikbare) kaap van 100 miljoen euro per jaar telkens gerond. Nu is er ook een uitgebreid Fietsinvesteringsplan klaar met alle concrete projecten – en dat plan bevat ook goed nieuws voor Schoten.

“N-VA Schoten ijvert al lang voor meer fietsinvesteringen”, zegt Gielis. “Snelle en comfortabele fietsverbindingen maken fietsen aantrekkelijker. Maar deze investeringen verhogen ook de verkeersveiligheid in onze gemeente. N-VA Schoten heeft bijvoorbeeld altijd gepleit voor het realiseren van een veilige fietsverbinding langs het Albertkanaal. We hebben dit ook aangekaart bij minister Weyts”. Ook de vernieuwing van het jaagpad langs de vaart en de aanleg van fietspaden langs de Botermelkbaan, werken die hopelijk nog dit jaar starten, zijn mede mogelijk dankzij Vlaamse steun. “Daarnaast investeert ook de gemeente zelf volop in de verbetering van zijn fietsinfrastructuur. Denk bijvoorbeeld aan de vernieuwing van de fietspaden van de Borgeindstraat, die momenteel volop aan de gang is”, aldus Rombouts.

Uit het Fietsinvesteringsplan van minister Weyts blijkt dat er nog deze bestuursperiode (tot 2019) € 1 158 000 Vlaams geld is vastgelegd voor gloednieuwe fietsinfrastructuur en voorbereidende studies voor toekomstige fietsprojecten in Schoten. Het gaat puur om Vlaams geld voor de fietspaden langs de gewestwegen op het grondgebied van Schoten, dus bovenop de middelen die het lokale bestuur vrijmaakt voor de fietspaden langs de lokale wegen.

Concreet worden de fietspaden aangepakt langs de N115 (Ridder Walter Van Havrelaan) tussen de Kopstraat en de Calesbergsdreef (€ 800 000) en worden in het kader van de verbreding van het Albertkanaal nieuwe jaagpaden voorzien langs het kanaal (€ 358 000).

“Hier zaten veel fietsers in Schoten al lang op te wachten”, besluiten Rombouts en Gielis tevreden. “We plukken nu lokaal de vruchten van het Vlaamse investeringsbeleid”.