N-VA Schoten investeert in propere straten

Op 31 mei 2018, over deze onderwerpen: Netheid, Openbaar domein, Straten en Pleinen
N-VA investeert in propere straten

Op initiatief van N-VA Schoten keurde de gemeenteraad deze avond een ambitieus plan goed om onze straten proper te houden.

Sinds 2015 mogen steden en gemeenten geen herbiciden meer gebruiken om onkruid te bestrijden, en dat is maar goed ook. Het milieu, onze gezondheid en de bijen zijn niet gebaat bij het massaal verspreiden van chemicaliën. Ondanks de enorme inspanningen van onze groendienst moesten we de voorbije jaren vaststellen dat er steeds meer onkruid in onze straten opdook.

Zoals alle Schotenaren wil N-VA Schoten propere straten. Dus zocht en vond de N-VA een oplossing om dit probleem aan te pakken. Onder impuls van schepen Rombouts, bevoegd voor Tewerkstelling, werd er nu samen met Dienst der Werken bekeken hoe dit probleem structureel kan worden aangepakt. Dit leidde tot bijkomende investeringen in machines en mankracht. Naast de aankoop van een compacte veegmachine en een zwerfvuilzuiger, voorziet het plan ook en vooral in extra mensen. Hiervoor gaat de gemeente Schoten een samenwerking aan met IN-Z, een sociaal tewerkstellingsinitiatief dat mensen activeert in de lokale diensteneconomie. Het plan voorziet in de inschakeling van vijf voltijdse of tien halftijdse medewerkers die zullen helpen om onze straten proper te houden. Naast het wieden van onkruid zullen ze ook zwerfvuil verwijderen en straatmeubilair reinigen. De gemeente trekt hiervoor een budget uit van 75.000€.

Wij zijn als N-VA dan ook erg blij met deze goedkeuring door de gemeenteraad en kijken uit naar de resultaten van dit plan. Propere en onkruidvrije straten, daar gaan we voor!