Gemeentelijke premie mantelzorg

Op 23 december 2017, over deze onderwerpen: Mantelzorg, Senioren, Sociaal beleid

Heel wat ouderen willen graag zo lang mogelijk thuis blijven wonen. Een wens die soms realiteit wordt en blijft dankzij de hulp van mantelzorgers: familieleden of kennissen van de zorgbehoevende. Die hulp blijft vaak beperkt tot huishoudelijke taken en boodschappen, maar kan ook de volledige verzorging omvatten. Een taak met een grote verantwoordelijkheid dus, die erg belangrijk is voor de zorgbehoevende en waar we graag iets tegenover plaatsen.

We beslisten dan ook om in 2018 de gemeentelijke premie voor mantelzorg te verlengen en trokken er een budget van 50.000 euro voor uit. Mantelzorgers kunnen de jaarlijkse premie van 240 euro aanvragen bij de gemeente.  In 2017 werden er 117 aanvragen ingediend.  Door de premie nog gerichter te promoten, willen we het bestaan ervan in de verf zetten, zodat het aantal aanvragen nog kan toenemen.

Het reglement is tegenover het afgelopen jaar enigszins veranderd. Zo vervalt de voorwaarde dat de mantelzorger in Schoten moet wonen, al moet er wel een familiale band bestaan tussen de zorgbehoevende en de mantelzorger die niet in Schoten woont.
We hopen met deze weliswaar beperkte financiële steun de mantelzorgers een extra duwtje in de rug te geven, zodat ze hun werk kunnen voortzetten en zorgbehoevende Schotenaren zo lang mogelijk thuis kunnen blijven.