U bent hier
Zo zal het centrum van Schoten er binnen een paar jaar uit zien: “Meer leven, meer terrasjes, meer groen, minder auto’s”
In het pand op de Markt waar tot voor kort het groenten- en fruitwinkeltje Schanul gevestigd was, opent de gemeente zaterdag haar infopunt over de langverwachte centrumvernieuwing. De plannen hiervoor zijn nu concreet. “We zijn klaar om alles vanaf begin 2026 uit te rollen en investeren 15 miljoen euro”, doorbreken schepen Iefke Hendrickx (N-VA) en burgemeester Maarten De Veuster (N-VA) de lange periode van stilte.
Vier jaar geleden speelde de gemeente al eens ‘winkeltje’ om haar eigen ideale toekomstplannen voor het centrum te toetsten aan de mening van de Schotenaar. Na een pauze, waarbij suggesties verwerkt, adviesraden hun zeg kregen en ‘droombeelden’ getoetst werden aan de financiële haalbaarheid en technische realiteit, zijn er nu concrete uitvoeringsplannen, opgesteld door studiebureau Antea.
Die werden maandagavond in primeur gepresenteerd aan de gemeenteraad. De bewoners van het ruime centrumgebied krijgen ze kortelings in brochurevorm in de brievenbus en kunnen ze tot Schoten Schol (11 januari 2026) in detail bekijken in het pop-up infopunt. Meteen zal blijken of Iefke Hendrickx, die deze legislatuur de specifieke bevoegdheid centrumvernieuwing kreeg, de Schotenaren geen ‘appelen voor citroenen’ verkoopt.
“De toekomst van de ruime zone in het centrum – van Kasteeldreef tot Theofiel Van Cauwenberghslei, oogt ruimer, groener en gezelliger, met zonnige terrasjes en een levendige winkelstraat”, beweert ze stellig. “De concrete beslissing over deze plannen valt op 8 december wanneer de gemeenteraad zal stemmen over de meerjarenplanning van deze bestuursploeg. Daarin is liefst 15 miljoen euro voorzien die wij en onze partner Water-Link willen investeren.”
Tijl mag blijven
De quasi definitieve plannen lijken sterk op wat eerder werd voorgesteld. De wijzigingen zijn eerder beperkt gebleven. Het beeld van Tijl Uilenspiegel, die al sinds medio vorige eeuw over het marktplein uitkijkt, verdwijnt uiteindelijk toch niet. Dat voorstel in de eerste schetsen lokte zoveel protest uit dat Tijl gewoon op zijn vertrouwde uitkijkpost mag blijven zitten. De twee enige, ooit symbolisch aangeplante bomen op de Markt, blijven eveneens onaangeroerd. Er komen nog heel wat andere bij. De oude fontein verdwijnt wel. Die spuit ook al lang geen water meer.
“We namen wel het idee mee van een lage fontein elders op het plein, genre Spoor Noord in Antwerpen. De ondergrond krijgt er als versiering de drie kruisjes uit ons wapenschild en logo”, aldus Hendrickx. “De parkeerplaatsen – evenveel als nu in de werfperiode van de Forumgebouwen – komen langs de zijde van de banken, waar ook de meeste schaduw valt. Aan de overzijde komen horecaterrassen. De zaterdagmarkt verhuist in tegenstelling tot eerdere intenties niet opnieuw naar het marktplein zoals lang geleden het geval was. Ze staat nu goed in de Rodeborgstraat en is eenvoudigweg te groot geworden om nog alle kramen op het plein te krijgen. We blijven wel uitkijken naar een andere alternatieve locatie.”
Autoluwe groene Paalstraat
De Paalstraat wordt niet volledig autovrij. “Maar de auto zal er nog slechts ‘te gast’ zijn”, aldus burgemeester Maarten De Veuster. “De bussen van De Lijn zullen er sowieso niet langer doorrijden. We willen onze winkelstraat geregeld – bij evenementen en mogelijk ook op zaterdag - autovrij maken, maar niet continu. Het omkeren van de rijrichting in de Theofiel Van Cauwenberghslei zal vlot switchen mogelijk maken. In het midden krijgt de rijweg een knik. De parking voor Kruidvat verdwijnt. Daar is een grote groene rustzone voorzien met bomen, planten en zitplekken.”
De nieuwe centrale bushalte voor Schoten met parkeerhaven voor deelmobiliteit, wordt ingericht op de Churchilllaan, tussen Verbertstraat en Kuipersstraat. De bussen rijden straks dus door de Theofiel Van Cauwenberghslei, Venstraat en Hendrik Consciencestraat in de plaats van door het winkelgedeelte van de Paalstraat, zoals tot nog toe altijd het geval was. Dat zal de winkelstraat ‘lucht’ geven.
Avocadorotonde
Ook nieuw: de rijrichting op de al bestaande lus Kuipersstraat-Constant Neutjensstraat, die de Vordensteinstraat en Churchilllaan met elkaar verbinden, wordt omgekeerd. “Dat is gewoon veel logischer. Zo sluiten die straten beter aan op de vernieuwde Churchilllaan”, argumenteert Iefke Hendrickx.
“Ook elders gaan we de afwikkeling verbeteren dankzij enkele organische ingrepen. Zo krijgt de rotonde ter hoogte van de Kasteeldreef een nieuwe, ovale avocadovorm met beter zicht en hogere verkeersveiligheid tot gevolg. Ook de parking voor vakbond Solidaris wordt heringericht en de Kasteeldreef krijgt een verhoogde drempel bij de inrit. De verkeerslichten op de Churchilllaan aan het gemeentehuis verdwijnen. De Verbertstraat wordt een eenrichtingsstraat met alleen toegelaten verkeer richting Markt. Fietspaden en fietszones zullen tweewielers daar en elders comfort en veiligheid bieden.”
Drie jaar werken
Als de gemeenteraad de concrete plannen volgende maand goedkeurt, kan het relatief snel gaan. Vast staat dat de al langer goedgekeurde bovengrondse heraanleg van de Zamenhoflaan in januari 2026 van start gaat. Die kan al in april klaar zijn. Dan volgt een pauze om in 2026, het jaar dat ook de Villerslei haar nieuwe kleedje aangepast krijgt, niet voor al te vele chaos te zorgen op de Schotense wegen. In het najaar van 2027 komen dan wellicht eerst de Churchilllaan, Kuipersstraat, Jozef Hendrickxstraat, Verbertstraat en de rotonde Kasteeldreef aan de beurt.
Opnieuw breken in de Paalstraat, die momenteel al een grondige opfrissing krijgt, zal ten vroegste voor 2028 zijn. Bij de gemeente menen ze optimistisch dat het hele centrum op drie jaar volledig vernieuwd kan zijn.
Infopunt Centrumvernieuwing vanaf zaterdag 22 november tot en met 11 januari 2026. Open dinsdag van 16 tot 18 uur, woensdag van 14 tot 16 uur, zaterdag van 10 tot 12 uur. Contact via centrumvernieuwing [at] schoten.be
Parking ‘t Ven
Of de gewenste uitbreiding van parking ’t Ven er komt, door er een verdieping te bouwen zodat de capaciteit bijna verdubbeld wordt, is niet eens zeker. Een studie moet eerst uitwijzen of dit wel haalbaar is. Niet zozeer financieel, maar qua ondergrond. De site is bijzonder weergevoelig.
Bron: GVA.be
Regionieuws auteur : Jan Auman

