Volgt u nog?

Op 21 oktober 2011

Bent u nog mee? Een vraag die we u met recht en reden willen stellen.

Het rijtje van heilige huisjes die de laatste jaren gesneuveld zijn, begint akelig lang te worden. Wat begon met een perverse werkethiek van enkele Amerikaanse bankiers resulteerde in een wereldwijde economische crisis. Plots was onze wereld vele miljarden euro’s armer geworden. En dit terwijl er geen huis of fabriek tegen de vlakte is gegaan. De bel is gebarsten.

Het begon pas echt onwezenlijk te worden toen onze banken in de problemen kwamen. Want een bank is altijd een veilige belegging, weet je wel … Niet dus! Hoe kan het zijn dat een instelling die jaar na jaar miljarden euro’s winst maakt het jaar nadien door de belastingbetaler gered moet worden? De regels zijn nochtans zo simpel. U en ik weten dat we in tijden dat het goed gaat best iets opzij zetten voor tijden dat het minder gaat. Topbankiers geloven blijkbaar enkel in goede tijden.

Nog iets waar we sinds kort kennis mee mochten maken: de ratingbureaus. Ik ging er altijd vanuit dat er boven de staat en enkele internationale organen als gezag enkel nog iets bestond dat ieder voor zichzelf kon invullen … Niet dus! Het zijn de ratingbureaus die vandaag de plak zwaaien. Zij bepalen welke landen en banken verder mogen bestaan en welke niet. En wie controleert de ratingbureaus? En waarom hebben zij deze crisis niet kunnen voorkomen? Volgt u nog?

Ondertussen zijn de gevolgen voor elke Vlaming beetje bij beetje duidelijk aan het worden. Zo verloren we Dexia of beter gezegd kochten wij allemaal Dexia. Probleem opgelost? Niet echt …

Elke gemeente, dus ook Schoten, investeerde via de Gemeentelijke Holding in aandelen van onder andere Dexia. En het moet gezegd, dit zorgde lange tijd voor een aardige extra cent voor de gemeente Schoten. Maar die inkomsten vallen nu weg omdat ook die GH niet meer zal blijven bestaan. Hoe zwaar het verlies zal zijn, valt nog af te wachten.

En dan is er nog het astronomische bedrag van 10.000.000.000 euro dat de federale regering volgend jaar moet besparen. U en ik weten nu al wie dat gaat mogen betalen.
Maar er zijn nog grenzen, grenzen van het toelaatbare, grenzen van het fatsoen. We kunnen niet blijven verwachten dat de burger het wel zal ophoesten. De gemiddelde elektriciteitsfactuur steeg vorig jaar met 1/3!!! En dit terwijl onze kerncentrales afgeschreven zijn, ons netwerk er ligt en enkel onderhouden moet worden. Maar door gebrek aan visie produceren we te weinig en moeten we dure stroom uit het buitenland invoeren. Volgt u nog?

Onlangs hoorde ik iemand zeggen: “Er zijn twee soorten mensen: de mensen die terug willen naar het verleden en mensen die vooruit willen. Want iedereen ziet dat het nu niet is zoals het zou moeten zijn”.
Wel wij behoren tot de tweede groep. Wij durven alles in vraag stellen, wij eisen veranderingen, wij denken dat de grenzen van het fatsoen al lang overschreden zijn.
Tijd om te DENKEN, te DURVEN en te DOEN!!! Volgt u ons?

Wouter Rombouts
Ondervoorzitter Jong N-VA Schoten