Van in de buik tot uit het huis: alle dienstverlening voor kinderen en jongeren komt onder één dak

Op 27 januari 2021, over deze onderwerpen: Jeugd

Het Schotense gemeentebestuur bundelt haar dienstverlening voor kinderen en jongeren op één centraal adres, op de hoek van het Sint-Cordulaplein en de Verbertstraat. Nog voor de zomer zal iedere Schotenaar hier kind aan huis zijn voor alle vragen over kinderopvang, vrije tijd, opvoeding en zoveel meer.

O.a. de gemeentelijke jeugddienst, de dienst onthaalouders, het loket kinderopvang, het opvoedingspunt, het Huis van het Kind en het consultatiebureau van Kind & Gezin (de vroegere Weeg) worden samengebracht onder één dak.

“We zorgen zo voor een laagdrempelige dienstverlening. Letterlijk, want alle loketten bevinden zich op het gelijkvloers. Maar ook figuurlijk, want het pand ligt centraal, is makkelijk bereikbaar met openbaar vervoer en er is in de buurt ruime parkeergelegenheid. De belangrijkste meerwaarde zit ‘m echter in het feit dat er één adres komt voor onze dienstverlening voor kinderen en jongeren, van in de buik tot uit het huis.” – Iefke Hendrickx, schepen van jeugd, gezin en kinderopvang

Het gemeentebestuur huurt hiervoor twee panden op de hoek van het Sint-Cordulaplein en de Verbertstraat. Dat deze gebouwen, midden in het centrum en vlakbij het gemeentehuis, ter beschikking komen, was een unieke opportuniteit die het bestuur niet zomaar voorbij kon laten gaan.

De nieuwe ruimte leent zich ook voor meer dan louter dienstverlening, zo zal er bijvoorbeeld babymassage georganiseerd kunnen worden en zullen er op termijn ongetwijfeld nog andere initiatieven geboren worden.