Schoten zorgt voor meer en duurzaam groen

Op 1 december 2020, over deze onderwerpen: Milieu en Klimaat

Meer groen betekent namelijk meer biodiversiteit. Het gemeentebestuur investeert in enkele honderden nieuwe bomen. Maar daar stopt het niet bij. Heel wat Schotenaren en Schotense verenigingen dragen ook een belangrijk steentje bij.

Nieuwe bomen op 65 plaatsen

Van de Amerlolaan tot de Fluitbergstraat en van de Plutostraat tot de Zilvervosdreef en alles daartussenin: op maar liefst 65 locaties in onze gemeente worden in totaal 208 nieuwe bomen aangeplant. In 2021 worden er vooral bomen geplant in ‘verstedelijkt gebied’. Daar is het ‘hitteeffect’ door klimaatsverandering het grootst. In de volgende jaren komen nog andere straten aan bod. “De gemeentelijke groendienst heeft al heel wat knap werk verzet en ook volgend jaar hebben ze een drukke aanplantagenda. Bovendien moeten deze nieuwe bomen geregeld water krijgen. En dat is erg arbeidsintensief. Daarom hebben we gezorgd voor een duurzame oplossing”, zegt Walter Brat, schepen van groenvoorzieningen. “Onze collega’s geven elke boom een Treegator waterzak. Dat is een grote zak die we vastmaken aan de jonge bomen en waaruit langzaam water druppelt. Dat zorgt voor een geleidelijke toevoer naar de wortels. Zo hebben de bomen meer slaagkans om de droge zomers te overleven.” De bomen zorgen voor een mooie groene omgeving en een aangenaam leefklimaat, maar ook lager tegen de grond willen we de straat opfleuren. In de lente van 2021 verschijnt er in het centrum (Paalstraat, Marktplein, Sint-Cordulastraat en Churchilllaan) nieuwe beplanting . Het zijn niet meer de plantjes die we elk jaar opnieuw zien verschijnen, maar wel kleurige prairieplanten die afgestemd zijn op het opwarmende klimaat. Ze zijn bovendien meerjarig en bevatten nectar en stuifmeel wat interessant is voor bijtjes en vlinders.

Gratis bomenactie

Via de ‘1000 bomen’-actie van Regionaal Landschap de Voorkempen kocht het gemeentebestuur 73 bomen. De bomen werden gratis verdeeld onder de scholen en verenigingen die zich hiervoor inschreven. Want de speelplaatsen, pleinen en sportvelden hebben een enorm potentieel in de strijd tegen de klimaatverandering. De scholen Sint-Lutgardis, Sint-Eduardus en Sint-Filippus kregen in totaal 60 bomen waarmee ze hun schoolomgeving nog groener en aangenamer maakten. Op maandag 30 november en dinsdag 1 december staken de leerlingen op een coronaproof plantmoment de spade in de grond en gaven de bomen een nieuwe thuis. Ook de scouts en chiro staken mee de handen uit de mouwen op hun terreinen.

Behaagactie

De jaarlijkse behaagactie was opnieuw een succes. Zo’n 135 Schotenaren kochten streekeigen struiken, hagen en bomen aan voordelige prijzen. Het ophaalmoment op zaterdag 28 november verliep dit jaar, gezien de huidige coronamaatregelen, volgens strikte regels en in vaste ophaalmomenten. 56 personen kozen voor een gratis geveltuinpakket. In Schoten kan je namelijk heel eenvoudig, zonder de administratieve last van een vergunning, een prachtige geveltuin aan je huis aanleggen. Het geeft kleur aan je straat en het is bovendien een ideale woonplaats voor insecten en diertjes.

Fruit in de Wijk

De bezielers van ‘Fruit in de Wijk’, een van de Klimaatkapitaal-projecten die een aardige geldsom wonnen, staan te popelen om van start te gaan. Vrijwilligers zijn momenteel actief op zoek naar wijken, scholen en verenigingen die een plekje vrij hebben voor fruitbomen. Het gemeentebestuur geeft op haar beurt advies over de locaties en voorziet de bomen. De buurtbewoners helpen niet alleen met de aanplant zelf, maar ook met het onderhoud en nazorg van de bomen. Van water geven tot het plukken van het fruit, het maakt allemaal deel uit van ‘Fruit in de Wijk’. Er is al heel wat werk verzet door medewerkers van het gemeentebestuur, verenigingen en vrijwilligers. En ook in 2021 zet iedereen het harde werk verder. Hopelijk kunnen we daar snel de vruchten van plukken.