Nieuwe Hoogmolenbrug onder veel belangstelling ingevaren

Op 16 januari 2022, over deze onderwerpen: Mobiliteit

Belangrijke mijlpaal voor de nieuwe Hoogmolenbrug in Schoten: vandaag werd de brug van het montageterrein naar haar nieuwe vaste locatie gevaren in aanwezigheid van Frieda Brepoels (N-VA) en Chris Dankaerts, respectievelijk voorzitter en gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg.  De nieuwe brug biedt comfort aan alle weggebruikers.  Ook zal de grotere hoogte het watergebonden transport stimuleren en het centrum van Schoten ontlasten van (zwaar) verkeer.

Met bijna 40 miljoen ton vervoerde goederen per jaar is het Albertkanaal de belangrijkste waterweg in Vlaanderen.  Met een capaciteitsverhoging van het kanaal kunnen we nog meer vrachtwagens van de weg halen.  In totaal worden er 62 bruggen vernieuwd, en wordt de doorvaarhoogte van 7 naar 9,10 meter gebracht.  Zo kunnen vanaf 2023 binnenschepen met 4 containerlagen veilig passeren.

Zaterdagavond 15/01 werd de brug (die maar liefst 1.000 ton weegt, 128 m lang is en 22 m breed) van op het montageterrein op een ponton gereden en opgevijzeld.  Zondagmorgen werd ze via het water tot aan de nieuwe landhoofden gebracht en nauwkeurig gepositioneerd.

Maarten De Veuster:"De nieuwe brug sluit rechtstreeks aan op de Metropoolstraat d.m.v. een lichtengeregeld kruispunt.  Zo wordt het vrachtverkeer uit het centrum van Schoten gehouden.  Voor fietsers wordt de omgeving nagenoeg conflictvrij gemaakt: zij kunnen via een fietstunnel op een veilige manier het jaagpad langs het Albertkanaal bereiken.  Het fietspad vanop de brug wordt doorgetrokken tot aan de schoolomgeving via de Papenaardenkenstraat."

Verder verloop

Nu de brug op haar plaats ligt, kan de fundering voor de wegenis worden aangelegd, worden de nutsleidingen (onder andere de verlichting) geïnstalleerd en worden de rijbaan, het fietspad en de ecostrook aangebracht.  De Hoogmolenbrug is trouwens de enige van de 62 nieuwe bruggen die voorzien werd van dergelijke ecostrook om ook dieren veilig het kanaal te laten oversteken tussen de verschillende groengebieden.

De ingebruikname is gepland in juni 2022.  Aansluitend zal de oude brug afgebroken worden.

De werken worden uitgevoerd door aannemerscombinatie VIA T Albert voor een bedrag van 10,4 miljoen EUR.  Het project wordt mee gefinancierd door de Europese Unie in het kader van de Connecting Europe Facility.