Gemeente Schoten steunt jeugd-, sport- en cultuurverenigingen na coronacrisis

Op 9 juli 2020, over deze onderwerpen: Afdelingsnieuws, Cultuur, Financiën, Jeugd, Sport
jongeren

De coronacrisis legde het openbare leven een tijdlang stil. Horecazaken en winkels, maar ook sportclubs en andere verenigingen moesten tijdelijk de deuren sluiten. Dat was voor velen van hen een financiële tegenslag. Na de steunmaatregelen voor de lokale economie komt het gemeentebestuur nu ook met een eerste steunmaatregel voor de Schotense jeugd-, sport- en cultuurverenigingen.

“De afgelopen maanden werd ook ons verenigingsleven zwaar getroffen door de maatregelen in het kader van de strijd tegen het coronavirus”, vertelt schepen van Cultuur Charlotte Klima. “Talrijke activiteiten en samenkomsten moesten uit de agenda geschrapt worden: stuk voor stuk momenten van ontmoeting die onze jeugd-, sport- en cultuurverenigingen moesten missen, maar vaak ook een bron van inkomsten om ze financieel gezond te houden.”

Geen subsidiedossiers nodig

Om hieraan tegemoet te komen, besliste het gemeentebestuur dat de sport- en cultuurverenigingen in 2020 geen subsidiedossiers hoeven in te dienen. Paul De Swaef, schepen van Sport: “Die verenigingen ontvangen heel binnenkort hetzelfde bedrag als in 2019. Het gaat in totaal om 86.780 euro voor onze 54 sportverenigingen, en om 25.616 euro voor 60 onze socioculturele verenigingen.”

Hygiënepakketten voor jeugdverenigingen

Ook de jeugdverenigingen worden niet vergeten. “Aan onze 10 jeugdbewegingen betaalden we al een bedrag van 250 euro uit als kampvergoeding per jeugdbeweging”, vertelt schepen van Jeugd Iefke Hendrickx. “Daarnaast ontvingen onze jeugdverenigingen, speelpleinen, Grabbelpas en speelstraten ook nog eens hygiënepakketten ter waarde van 6000 euro.”

De komende weken werkt het gemeentebestuur nog verdere steunmaatregelen voor alle Schotense verenigingen uit.