Maarten De Veuster tien jaar burgemeester en kandidaat om zichzelf op te volgen: “Beducht voor Vlaams Belang maar ook voor optellijst op links”

Op 29 januari 2023, over deze onderwerpen: Afdelingsnieuws, Verkiezingen 2024
artikel verschenen in Gazet van Antwerpen
auteur: Jan Auman
zondag 29 januari 2023 om 18:19

Schoten - Maarten De Veuster, die op 22 februari 50 wordt en deze maand precies tien jaar burgemeester is, is door de N-VA-afdeling van Schoten aangesteld als lijsttrekker voor de stembusslag van 2024. De concurrentie zal volgens De Veuster niet alleen van Vlaams Belang en nationaal kopstuk Tom Van Grieken komen, maar ook van links, waar volgens hem een ‘optellijst’ in de maak is.

De lokale N-VA-afdeling kreeg voor haar nieuwjaarsreceptie in het Kasteel van Schoten niet alleen 150 leden en sympathisanten uit de eigen gemeente over de vloer, maar ook politieke ‘vrienden’ van Open Vld en Groen, de collega-burgemeesters Dirk Bauwens en Sven Deckers van Schilde en Brecht, gedeputeerde Luk Lemmens, en Els van Doesburg, de jonge partijgenote die nu bijna twee jaar schepen is in Antwerpen.

In haar toespraak zei van Doesburg zich zorgen te maken over de torenhoge schuldenlast waarmee de huidige federale regering generatiegenoten dreigt op te zadelen. En ze gaf een stevige sneer aan de woke-beweging, die volgens haar al te veel invloed krijgt.

Maarten De Veuster kreeg de zaal stil om eer te betonen aan de eerder die dag begraven penningmeester van de lokale N-VA-afdeling Chris De Meurichy na een moedige strijd tegen kanker. Die stond er zelf op dat de nieuwjaarsreceptie toch doorgang zou vinden.

Schoten boven Brussel

Dat De Veuster vervolgens aankondigde dat hij trekker zal zijn van de lijst waarmee N-VA binnen goed anderhalf jaar een gooi zal doen naar een derde opeenvolgende verkiezingsoverwinning, was geen verrassing. Hoewel kwatongen beweren dat De Veuster, die in 2024 wellicht ook weer kandidaat zal zijn voor het Vlaams Parlement, zijn focus eerder naar Brussel zal verleggen.

“Het Vlaams Parlement is boeiend en leerrijk ervaarde ik al, maar mijn rol in Brussel zal altijd ondersteunend blijven, als ik al terug verkozen word. Minister worden is ook al geen ambitie. Mijn focus ligt 100% op Schoten. Ik ga de touwtjes hier niet uit handen geven”, bracht De Veuster klaarheid.

Geen kartellijst

Er komt volgens hem ook geen eengemaakte lijst van N-VA met Open Vld, waarvan Paul Valkeniers in 2019 wel werd meegenomen als extra buffer ondanks de behaalde absolute meerderheid.

“Ik geloof niet in zo’n kartellijst”, aldus De Veuster. “Laat ons eerst eens kijken wat er op links gebeurt. Ik hoor geruchten over een ‘optellijst’ van Groen, CD&V en wie weet Vooruit. De drie zetten onlangs de verkiezingscampagne alvast in door de vergunning voor woningen op de Boby-land-site samen aan te vechten bij de gouverneur. Onbegrijpelijk, want de hele buurt is voor de afbraak van die ruïne en het niet terugkeren van uitgaansgelegenheden daar. Er kwam trouwens niet één bezwaarschrift binnen tijdens het openbaar onderzoek.”

Tien feestjes

Dat hij het record van Tony Sebrechts (CD&V) kan breken - die de sjerp heeft gedragen van 1983 tot 2003 - gelooft De Veuster zelf niet. Maar de gewezen reisagent gooit opnieuw zijn volle gewicht in de schaal om er tenminste nog zes jaar aan te breien. Geholpen door zijn communicatieteam onder leiding van eerste schepen Iefke Hendrickx, heeft de burgemeester voor dit jaar alvast een reeks van tien evenementen gepland om het De Veuster-decennium in de verf te zetten en te vieren.